Pracovní náplň speciálního pedagoga
Je členem školního poradenského pracoviště, je podřízen vedoucímu školního poradenského pracoviště.
- Koordinuje:
- spolupráci školy se školskými poradenskými zařízeními – pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centy, středisky výchovné péče,
- péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- metodickou pomoc učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti školní problematiky,
- vytváření individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- vytváření plánů pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- speciálně – pedagogické poradenství ve škole.
- Samostatně zajišťuje:
- evidenci zpráv z vyšetření za školských poradenských zařízení:
- doporučení z vyšetření ze školských poradenských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- pomoc třídním učitelům při vyplňování školního dotazníku pro školská poradenská zařízení,
- odesílání dotazníků,
- shromažďování doporučení ze školských poradenských zařízení, vysvětlení a pomoc učitelům při realizaci doporučení ze zprávy, vytváření aktuálních přehledů žáku se speciálními vzdělávacími potřebami.
- organizaci a péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
- metodická pomoc při projednávání individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- konzultace s pracovníkem školského poradenského zařízení při tvorbě doporučení pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané,
- příprava ekonomických požadavků na zabezpečení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných.
- specifické oblasti činnosti:
- speciálně – pedagogické diagnostické činnosti,
- speciálně – pedagogické vzdělávací činnosti,
- individuální a skupinovou reedukaci u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede předmět speciálně pedagogické péče,
- připravuje a upravuje podmínky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané,
- poskytuje metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky pro pedagogické pracovníky školy,
- poskytuje poradenskou a konzultační pomoc zákonným zástupcům žáka,
- vede knihovnu speciální pedagogiky a eviduje speciální pomůcky a didaktické materiály pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané,
- na žádost vyučujících provádí náslechy v hodinách, dle nich pak navrhuje další postup v péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- aktivně se účastní zápisů budoucích žáků do prvních ročníků,
- vede administrativu svojí činnosti – zápisy z jednání, evidence konzultací,
- neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní,
- sleduje společně s třídními učiteli žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané.
- evidenci zpráv z vyšetření za školských poradenských zařízení:
- Předkládá řediteli školy:
- zpracované individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané a návrh ekonomických požadavků na zabezpečení péče o tyto žáky,
- návrhy opatření, která směřují ke zkvalitnění práce školního poradenského pracoviště,
- návrhy opatření pro zvýšení kvality péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a o žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.