Pracovní náplň výchovného poradce
Je vedoucím školního poradenského pracoviště a je podřízen řediteli školy.
Odpovídá za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s podpůrnými opatřeními pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané.
- Koordinuje:
- spolupráci členů školního poradenského pracoviště a jeho komunikaci s vedením školy,
- spolupráci členů školního poradenského pracoviště s ostatními pedagogickými pracovníky,
- metodické vedení asistentů pedagoga ve škole,
- kariérní poradenství a výchovu k volbě povolání.
- Samostatně zajišťuje:
- přípravu podmínek pro žáky se specifickými poruchami chování ve škole a koordinaci poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
- evidenci zpráv z vyšetření ze školských poradenských zařízení:
- doporučení z vyšetření ze školských poradenských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- pomoc třídním učitelům při vyplňování školního dotazníku pro školská poradenská zařízení,
- odesílání dotazníků,
- shromažďování doporučení ze školských poradenských zařízení, vysvětlení a pomoc učitelům při realizaci doporučení ze zprávy, vytváření aktuálních přehledů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- organizaci a péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
- konzultace s pracovníkem školského poradenského zařízení při tvorbě doporučení pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané.
- kariérní poradenství ve škole:
- průzkum volby povolání ve spolupráci s třídními učiteli,
- shromažďování informací a metodických pokynů k volbě povolání včetně jejich předávání žákům, jejich rodičům a třídním učitelům,
- organizaci setkání zástupců středních škol s vycházejícími žáky a jejich zákonnými zástupci.
- individuální poradenství pro žáky a jejich zákonné zástupce,
- metodické vedení při vyplňování přihlášek, jejich evidenci a včasné odesílání na střední školy a učiliště,
- zpracování výsledků přijímacího řízení na střední školy a učiliště a jejich vyhodnocování,
- metodická pomoc zákonným zástupcům při odvolacím řízení při přijímacím řízení na střední školy.
- řešení rizikového chování žáků spojených se školní docházkou:
- evidence absence žáků nad 100 hodin za jedno pololetí, projednávání případů s třídními učiteli, se zákonnými zástupci žáků a žáky, návrhy opatření z toho vyplývající.
- sledování projevů záškoláctví u žáků školy, přesná evidence neomluvených hodin, projednání případů s třídními učiteli, se zákonnými zástupci žáků a žáky, spolupráce s OSPOD, návrhy opatření.
- specifické oblasti činnosti:
- sleduje společně s třídními učiteli žáky neprospívající, hledá příčiny školního neprospěchu a navrhuje způsoby, jak situaci řešit,
- pomáhá řešit konfliktní situace ve škole (zákonný zástupce žáka – učitel, učitel – žák, žák – žák),
- společně s metodikem prevence pomáhá třídním učitelům při řešení rizikového chování žáků, hlavně projevy šikanování,
- vede administrativu své činnosti – zápisy z jednání, evidence konzultací,
- neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní.
- Předkládá řediteli školy:
- návrhy opatření v oblasti volby povolání žáků školy,
- návrhy opatření v oblasti řešení závadového chování žáků,
- návrhy organizačních opatření pro zvýšení kvality péče o žáky, kteří mají výchovné a vzdělávací problémy.